fredag 8 april 2011

En förlämpning av barn, föräldrar och personal

De senaste veckorna har varit mycket trevliga. När jag ser reaktionerna på källkritiksexperimentet dyker det i stort sett varje timme upp något nytt och intressant. Senast i går kunde jag läsa hur Mediakompass i skolan hade formulerat ett tämligen detaljerat lektionstips utifrån vårt mediaexperiment. Det är smickrande, samtidigt som en känsla av absurditet smyger sig på. Eller så handlar det om ovana att se sig själv behandlad på detta sätt. Men i onsdags blev verkligheten konkret och tråkig. En medlem i Lärarförbundet tog kontakt med mig och ville diskutera och visa något. Och när jag mötte medlemmen blev jag fullständigt förfärad. Det som står i Värmlands Folkblad i dag är sant. Jag blir så ledsen. Den var min dominerade känsla i går.

2 kommentarer:

  1. Hej Torbjörn!

    Jag jobbar på P4 Värmland som kollega till Bengt, som du hade kontakt med i samband med ert experiment. Jag undrar bara hur du menar att Bengt gick på lögnen? Att skriva att man vill intervjua någon behöver ju inte vara samma sak som att man okritiskt kommer att svälja allt personen säger? Nu blev det ju inte ens någon intervju om den påstådda runstenen, utan vad jag förstår (jag jobbade inte den dagen) så sa Bengt bara i radiosändningen att han försökte få tag på den person som försökte kränga en runsten på Blocket? Det blir ju svårt att spekulera i om Bengt hade gått på lögnen vid en eventuell radiointervju, som nu inte ens ägde rum. Och VF:s artikel tycker jag visar på ett kritiskt tänkande i och med att en expert kontaktades som visade sig väldigt skeptisk till runstenens äkthet. Och varför skulle medier i Karlstad vara mer godtrogna än medier i Filipstad? SÅ bra koll har väl ingen på vilka runstenar som eventuellt kan finnas nedgrävda i var mans trädgård, eller menar du att de redan visste om projektet att tillverka runstenen och därför inte gick på det? Vore mycket intressant att få veta dina tankegångar kring detta.

    SvaraRadera
  2. Hej Ann!

    Jag vet inte vad du refererar till när du skriver "Jag undrar bara hur du menar att Bengt gick på lögnen?" Är det någon artikel eller reportage där jag har sagt det? Du får hjälpa mig att minnas.

    Bengt pratar i sändningen den 25 mars om en man respektive en kille och inte använder inte enbart det mer neutrala "person". Han deltar och ger ett bidrag i viskningsleken.

    Det finns en skeptisk ton i VFs artikel. Det har jag aldrig förnekat. Däremot skapas ett kön och bostadsort. Det finns inget belägg för något sådant.

    Jag säger inte att massmedia utanför Filipstad är mer godtrogna. Något sådant finns det inget belägg för. Det jag säger är att den detaljerade lokalkännedomen om Filipstad saknas i Karlstad. Naturligtvis torde det omvända förhållandet råda. Avstånd spelar roll. Om du läser min artikel noga på Second Opinion ser du nog att jag uttrycker mig ganska försiktigt, genom att enbart prata om avståndets betydelse i det här fallet.

    Poängen är att journalisterna i Filipstad har ett kontaktnät vilket inte kan bekräfta att det finns något som kallas "Josopp" i Filipstad som dessutom har en runsten i privat ägo, vilket har gått i arv i flera generationer och dessutom använder uttrycket "pärlanne". (Pärlanne är mer allmännorrländskt dialektalt ord än värmländskt och jag och mina elever har inte hittat någon som använder ordet i Filipstad. Dock vet jag att det förekommer i Värmland.)

    SvaraRadera