lördag 2 april 2011

DN ringde och väckte mig...

I morse ringde DN och väckte mig kl 9.40 och frågade om jag var den Torbjörn Strömberg som tillsammans med byggelever i Filipstad hade annonserat ut en runsten på Blocket.

- Jo, det är jag, svarade jag med oharklad röst.

Samtalet resulterade i en artikel Runstenen som skulle begravas i potatislandet. Men det är inte det enda som har skrivits om runstenen. Sedan fredagen den 25 mars har en historia om en manlig filipstadsbo som vill sälja ett fornminne cirkulerat mer eller mindre viralt i massmedia. Uppgifter om kön, bostadsort och runstenens ålder förekommer inte i blocketannonsen utan det är något som har konstruerats av VF, Radio Värmland och TT.

Tidigare på förmiddagen sändes i P1 radioprogrammet Medierna ett inslag som berättar den källkritiska historien.

Under dagen kommer jag att börja publicera allt grundmaterial, i en första och lätt redigerad version. Redigeringen består i att jag kommer hemlighålla ett antal personers namn under några dagar, eftersom jag först vill meddela dem om mitt tilltag. Skälet till att jag publicerar materialet är för att göra det lätt tillgängligt för framförallt lärarkollegor, som kanske inte själva har varken tid eller lust att göra något motsvarande, men ändå vill få tillgång till ett dokumenterat exempel.

1 kommentar:

  1. Med lurar i öronen drog jag dammsugaren runt huset i morse. Det blir lite roligare att städa när man lyssnar på radio samtidigt. Nästan så att man glömmer hur tråkigt det är med damm och smuts.
    Idag var det helt underbart. På radioprogrammet "Medierna" hörde jag att en lärare från Filipstad lärt ut källkritik på ett ovanligt och kreativt sätt. "Det måste vara Torbjörn", tänkte jag och minnsann var det inte det. Vilken underbar historia och vilket lärande för dina elever! Tack för att du "made my day"! Du är bäst!
    Carina från Skellefteå

    SvaraRadera