tisdag 19 augusti 2014

Kassa klassikerlistor

KD vill ha klassikerlistor i skolan. Den är en av fem punkterna för att förbättra skolan, vilket föranledde mig till nedanstående epostkorrespondens.

------------------------------
name: Torbjörn Strömberg
meddelande: 

Hej!

Jag tycker det låter jätteintressant med en klassikerlista i skolan, men kan ni ge exempel på romaner, noveller, essäerna sagor, dikter, filmer och musik?


Hälsningar


Torbjörn Strömberg


---------------------------------------------

Hej Torbjörn,

Tack för ditt mail. Vad roligt att du gillar vårt förslag om en klassikerlista. Vi kan dock inte ge dig några exempel på verk som vi tycker bör finnas med. Som politiskt parti är vi gärna med och påverkar de grundläggande kriterier som sedan kommer att användas för att göra ett urval. Men själva beslutet överlåter vi till de sakkunniga inom Skolverket och den Svenska Akademin, det är inte ett beslut som politiker bör fatta.   

Vänliga hälsningar

Kristdemokraterna

------------------------------

Torbjörn Strömberg torbjorn.stromberg@gmail.com

12:59 (4 minuter sedan)


till Brevsvar
Hej Brevsvar!
Jag tror att du övertolkade mitt "jätteintressant" som om jag tyckte att det var är bra idé. Det tycker jag inte, snarare tvärt om. Det är en jättedum idé, men den kunde vara värre, exempelvis om ni hade en färdig klassikerlista. 

Att studera dumma idéer är jätteintressant och viktigt tycker jag, i synnerhet om det kan påverka min och mina kollegors vardag.

Egentligen är er idé bara konstig. Ni har i ert valmanifest fem förslag för en bättre skola och en av punkterna är "Uppvärdera bildning - inför en klassikerlista", men ni har inte den mista förslag på vad den skulle innehålla. Ni har alltså en idé om lista men inget innehåll? Det minsta man kan begära är att den som föreslår en lista faktiskt kan lista vad som böra vara på listan. Det är det listigaste även om idén i sig är dum, men då hade den åtminstone varit begriplig.

Men jag är inte sämre än att jag har studerat vad era riksdagsledamöter, som kandiderar i årets val, har svarat på SVTs valwebb om frågor kring litteratur, film och musik. Med hjälp av dessa svar har jag upprättat tre klassikerlistor á lá KD-ledamotspraktik. Tre listor som jag har glädjen att presentera här. Håll tillgodo!
KD-ledamöternas favoritmusik:
Sonja Aldén, Coldplay, Lisa Nilsson, Stevie Wonder, Carola, Kalle Moraeus, Ulf Lundell, Bob Dylan, Deep Purple, Scorpions, Status Quo, Dire Straits, Andrea Bocelli, Paul McCartney, Leonard Cohen, Laleh och Carole King.
KD-ledamöternas favoritfilmer:
Simon och ekarna, Kostymdramer, Pay it forward, Titanic, Så som i himmelen, Bond, Agent 007, Skugga över rangoon, Dead man walking, Se upp för dårarna, Forrest Gump, Rainman, A beautiful mind och Léon.
KD-ledamöternas favoritförfattare:
Stefan Einhorn, Tomas Sjödin, Hanne Vibeke Holst, Humörberoende, John Grisham, Marcus Birro, Johan Theorin, Jo Nesbö, Fritiof Nilsson Piraten, Frans G Bengtsson, CS Lewis, JRR Tolkien, V.S. Naipaul och Tomas Tranströmer.

Nja, det är väl inte detta jag kommer att tänka på när det gäller klassiker - lite väl modernt, lite väl anglosaxiskt orienterad.Om KD vill göra något som gör skillnad för skolan, då handlar det om lön, lön, lön och arbetsbelastning och inte flummiga idéer om klassikerlistor.

Hälsningar
Torbjörn Strömberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar